Чи може готель отримувати зірки без "договорняків" та корупції?

Для туриста традиційно існує головний маркер визначення якості послуг готелю – зірки.

Завдяки системі категорій споживач розуміє, що в готелі з п'ятьма зірками його чекає повний набір послуг, а в готелі з однією точно не варто чекати швейцара та сніданку в ліжко.

Категоризація готелів – не обов'язкова процедура. Її проходять здебільшого для реклами закладу.

П'ять зірок зроблять готель примітним для заможних та іноземних гостей, а тверді "двійка" або "трійка" нададуть потенційним постояльцям упевненості в тому, що їх не поселять у кімнаті без гарячої води та інтернету.

З 2021 року попит на отримання категорій значно зріс через легалізацію ігрового бізнесу. Усього в Україні отримали "зірки" 276 готелів і чверть з них зробили це лише за останні три місяці.

Збільшення попиту закономірне, адже тепер, маючи певну кількість зірок, в готелі можна розташувати казино або гральні автомати та отримувати додатковий прибуток.

Така тенденція створила нові ризики. Рано чи пізно знайдуться підприємці, які забажають отримати "зірки" під гральні автомати, не розвиваючи готельну інфраструктуру, або посадовці, які за "лояльність" під час категоризації збиратимуть додаткову платню.

Щоб мінімізувати корупційні ризики та заохотити власників готелів отримувати "зірки", в Україні взялися за розбудову прозорої системи категоризації.

Як у 2021 році готелю отримати "зірку якості", чим нова система розподілу категорій відрізняється від старої та які системні проблеми планують вирішити вже найближчим часом?

Раніше для отримання бажаної оцінки власникові готелю необхідно було звернутися до місцевого органу сертифікації.

Представники цих підприємств перевіряли номерний фонд, проводили обстеження, консультували та збирали документи. Пакет останніх направлявся до спеціальної комісії, яка ухвалювала рішення щодо надання готелю категорії.

Такий підхід використовують у багатьох країнах, однак в Україні об'єктивність розгляду документів викликала сумніви. Річ у тім, що представники органів сертифікації та члени спеціальної комісії були одними і тими ж людьми.

Комісія підпорядковувалася Міністерству економіки. У 2020 році ці повноваження у нього забрали, передавши їх Державному агентству розвитку туризму (ДАРТ), а 16 березня 2021 року відновили роботу комісії з присвоєння зірок готелям.

Спеціальна комісія тепер формується не лише з представників компаній, що займаються сертифікацією, а з представників різних організацій, включаючи учасників ринку.

Зараз до її складу входять представники ДАРТ, Міністерства культури та інформаційної політики, Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, представники громадськості, спеціалісти готельної та туристичної галузей.

Тепер, якщо готель хоче отримати зірку, він має звернутися до органів сертифікації, які проконсультують та зберуть необхідні документи. Ці документи направлять на розгляд комісії ДАРТ, яка може надати категорію, відхилити заявку або відправити документи на доопрацювання.

На доопрацювання документів готель матиме 14 днів.

Якщо заклад надасть усі фото та відео, що підтверджують наявність необхідних послуг, заявку розглянуть повторно позачергово. Зараз ледь не на кожному засіданні на доопрацювання відправляють більше половини заявок.

Якщо власник готелю не погоджується з висновками, він може подати заяву комісії з апеляцій, яка ухвалить остаточне рішення.